Hayırlı Günler

gokkusagi-no

Şili diktatörü Pinochet’e karşı referandumda “Hayır” diyen kadınların şarkısı:


“Elinde parlayan bir yüzük değil
Çingene prensi değil
Şövalyenin kılıcı değil
Büyücünün sırrı değil
Hayır hayır sevmiyorum hayır hayır
İstemiyorum Hayır Hayır

Onu her gün görmek deli ediyor beni
Gülümsemesi donduruyor içimi
Sevmiyorum yaptığı edebiyatı
Sığ kültürü çok sıkıcı
Hayır hayır sevmiyorum hayır hayır
İstemiyorum Hayır Hayır
Sözlerinin bir hayrı yok
Duygularıma hitap etmiyor
Hiç de ilgimi çekmiyor
Hayır hayır sevmiyorum hayır hayır
İstemiyorum Hayır Hayır
Vazgeçilmez zannetmeyin
Ölümsüz olduğunu düşünmeyin
Bu saçmalıklarla doldurmayın kafamı
Sevmiyorum işte bu adamı
Isabel, Javiera, Tita Parra. Penna, Echeñique – No lo quiero No, No. (Plebiscito 1988)”

 

Kitabı Var: Gökkuşağı Günleri

gokkusagigunleriŞili’de, General Augusto Pinochet dönemi. Bir felsefe öğretmeninin oğlu olan lise öğrencisi Nico, babasının sınıfta ders anlatırken Pinochet’nin dikta rejimince acımasızca tutuklanmasına tanık olur. Nico’nun sevgilisinin babası olan Bettini, aynı zamanda Nico’nun babasının en yakın arkadaşıdır ve rejim tarafından işkence edilip kara listeye alınmış sol görüşlü bir reklamcıdır. Bettini son derece tuhaf bir taleple karşılaşır: İçişleri Bakanı, ülkenin kaderini belirleyecek referandumda ondan “Pinochet’ye Evet” kampanyasını yürütmesini istemektedir. Ama bu tekliften saatler sonra bu kez 16 fraksiyondan oluşan muhalefet cephesi de kendisine “Pinochet’ye Hayır” kampanyasını yürütmesi teklifiyle gelir. Maddi-manevi güç durumda olan Bettini, Pinochet diktasının sunduğu cezbedici ücretle ilkeleri arasındaki bir yol ayrımındadır.

Gökkuşağı Günleri’yle Planeta-Casamérica ödülünü 2011 yılında kazanan, Şili Ulusal Edebiyat Ödülü sahibi ünlü yazar Antonio Skármeta, bir diktatörün demir yumruğu altında inleyen Şili’nin içine düştüğü karanlığı ve bu karanlığın içinde çıkış yolu arayan gençliğin buhranlarını Latin Amerika edebiyatına özgü hayat dolu bir dille anlatıyor.

 

Filmi Var: No

no hayır1988’de gerçekleştirilen Şili referandumundan yola çıkan film, parlak fikirli, genç bir reklam uzmanını baş role taşıyor. Diktatör Augusto Pinochet’i baskılarla ülkeyi referandum oylamasına götürmüştür. Muhalefet kanadı ise bu fırsatı kullanıp onu alaşağı etmek için, René Saavedra’nın yönettiği, “Hayır” odaklı ciddi bir reklam kampanyası başlatır. Bu kampanya, Augusto Pinochet’in sonunu getirecek ve tarihin yönünü değiştirecek midir?
Festival takipçilerinin ödüllü Tony Manero filmiyle bildikleri Pablo Larraín’in son işi “No” 2012 Cannes Film Festivali’nde dünya prömiyerini yaptıktan sonra evine Sanat-Sinema Ödülü ile dönmüş bir yapım. René Saavedra rolünde Meksikalı gözde aktör Gael García Bernal’in yer aldığı filmin yurt dışında eleştirmenlerden gelen notu da oldukça yüksek.

http://www.imdb.com/title/tt2059255/

Yorum bırakın